IJS

Mijn ervaring is, dat als de zon ☀️ maar even schijnt en het lente gevoel naar boven komt, er gevraagd wordt om ijs. Met in je achterhoofd ‘het moet een keer kunnen’ en zolang 80% van de voeding voedend is dan kan dat ijsje natuurlijk vandaag.

Er zijn kinderen die niet zo goed reageren op dat ijsje. De hoeveelheid suiker die binnenkomt en waar het lijfje niets mee kan. Deze kinderen hebben na het ijsje een suikerdip, vragen al snel om méér of het lijken wel draakjes geworden (hun gedrag veranderd) en de gezelligheid is hiermee verdwenen.
Je staat in tweestrijd ‘het ijsje’ of ‘gezelligheid’ en daarbij wil je je kind ook niet alles ontzeggen.

Dus maak je zelf ijs. Jij geeft de opties en je kind mag kiezen welke kleur of smaak hij wil. Pubers laat je zelf experimenteren en ontbijten met ijs mag ook 😉.

IJS 🍨
diepvries fruit 🍌🍓🥭🍍
vers fruit 🍐🍌
avocado 🥑 en/of kokosmelk 🥥
smaakmakers: vanillepoeder, cacao, nootjes/notenpasta
topping: fruit, cacaonibs, kokosrasp of snippers, nootjes, pure chocolade 🍫(liefst 85%, minimaal 70%)

Diepvries fruit in een bakje of in je blender, met avocado, vers fruit en eventueel een smaakmaker. Blenden of pureren met de staafmixer en serveren met topping naar keuze.

Diepvries bessen en frambozen kan je direct verwerken, ander fruit moet iets ontdooid zijn omdat het anders niet te pureren is.

– bessen, avocado, peer/banaan/ananas voor paars ijs
– frambozen, avocado, banaan/peer/ananas voor roze ijs
– banaan (in plakjes ingevroren), kokosmelk en geroosterde hazelnoten
– banaan (in plakjes ingevroren), kokosmelk en vanille
Cacao kan je door bijna elke variatie mengen.

En wil je ze wat extra groente laten eten? Voeg in een paarse/roze/rode variant wat gekookte rode biet toe. Een klein stronkje witlof kan in elk ijsje en maak je groen ijs, voeg hier dan een handje spinazie of een stukje komkommer aan toe.

Kleuren ijs
Met blauwe spirulina krijg je blauw ijs
Met groene spirulina groen ijs
Bietenpoeder zorgt voor een roze of rode kleur (afhankelijk van hoeveel je toevoegt)

Deze ‘kleurstoffen’ kan je ook aan andere producten toevoegen, bijvoorbeeld door de (kokos)yoghurt, een yoghurt taart, pannenkoekjes, wafels.

Door de combinatie van de vetten en eiwitten van een avocado met de fruitsuikers uit het fruit, zal er minder stijging van de bloedsuikerspiegel ervaren worden. Het lichaam is langer verzadigd door de vetten en eiwitten (de vertering duurt langer), waardoor er minder snel om eten wordt gevraagd.